Skip to content

ChatGPT:n käyttäminen pelin ja tekoälypelaajan luomisessa

Ristinolla pelin kehittäminen tekoälyn avulla

Oletko miettinyt, kuinka vaikeaa olisi kouluttaa tekoäly pelaamaan kanssasi ristinollaa? Millaisen prosessin tekoälyn kehittäminen ihmisen ihmisen kanssa kilpailevaksi pelaajaksi vaatisi? Software Specialistimme Tero Halkoaho päätti testata tätä ja dokumentoida oppinsa muidenkin hyödynnettäväksi.

Prompteja, Python-koodia ja pelilogiikkaa

Tavoitteena oli ChatGPT:n avulla luoda sekä peli, että tekoälyä hyödyntävä vastapelaaja. On selvää, ettei pelin konseptin ja voitokkaiden pelistrategioiden opettaminen tapahdu yhdellä lyhyellä promptilla vaan työ etenee vaiheittain. Ihmisen rooli projektissa on ohjeistaa ChatGPT:tä luotavan pelin ominaisuuksista ja säännöistä. Toinen tärkeä tehtävä on tuotoksen hiominen askel askeleelta. Etenkin pelilogiikan monipuolistamiseksi myös ohjeistukselta vaaditaan monipuolisuutta.

Tästä löydät vaihe vaiheelta etenevän kuvauksen testiprojektin etenemisestä ja samalla selviää, montako iterointikierrosta tarvittiin ennen kuin tekoäly voitti ihmisen >>

Jos haluat kuulla, miten tekoälyratkaisuja voi hyödyntää omassa organisaatiossasi, ota yhteyttä!

People

Picture

Tero Halkoaho

Software Specialist

 

Ota yhteyttä!